Frikvarter og højskoleformiddage

Viby Kirke inviterer til Frikvarter for voksne og Højskoleformiddag i sognegården henholdsvis den anden tirsdag og tredje onsdag i måneden.

Frikvartererne hører til i den lette og underholdende genre, mens Højskoledagene bliver mere oplysende og debatskabende.

Frikvartererne afholdes den 2. tirsdag i måneden kl. 14-16. Præsterne deltager, og der serveres kaffe og kage i pausen. Prisen er 40 kr. for det hele.

Højskoleformiddagene afholdes den 3. eller 4. onsdag i måneden kl. 10-12. Her vil du blive engageret og inviteret til debat af dagens foredragsholder. Prisen er 50 kr. og det er inklusiv kaffe og rundstykker.

Du skal ikke tilmelde dig på forhånd, bare møde op.

Vel mødt ! Vi glæder os til at se dig.

Program for andet halvår af 2024:

Harmonikavennerne

Harmonikavennerne på plejehjemmet Kongsgården

Frikvarter tirsdag den 10. september kl. 14-16 på Kongsgården

Denne eftermiddag er Frikvarteret rykket over på plejehjemmet Kongsgården. Her er alle velkommen. Harmonikavennerne Aarhus blev dannet i 1995 som en forening for harmonikaglade seniorer fra Østjylland. Der er foruden harmonikaer også trommer, banjo/guitar, bas og to sangere med i gruppen. Vennerne underholder med ældrevenlig musik samt fællessang fra deres medbragte sanghæfter.

Billede af KOngevej og Christiane Bayer Hvas

Film og fællessang

Frikvarter tirsdag den 8. oktober kl. 14-16

Der er to ting på programmet denne eftermiddag. Først er der fællessang fra den nye højskolesangbog ved Christiane Bayer Hvas, kirkens organist, og derefter vil Jytte Christensen og Jonna Bøtker-Nielsen vise film om Viby i gamle dage.

Kaj Munk

Foredrag om Kaj Munk

Højskole onsdag den 23. oktober kl. 10-12

Fra Præstegården i Vedersø – nu et museum under Ringkjøbing Fjrod Museer - kommer storyteller Mette Stengaard og fortæller om den berømte digterpræst, Kaj Munk. Kaj Munk var med sine store følelsesladede dramaer en vigtig skikkelse i mellemkrigstidens scenekunst. Samtidigt var han dybt engageret i sit sogn som afholdt præst. Han var også modstandsmanden, der en januar aften i 1944 blev hentet i Præstegården i Vedersø og likvideret af nazistiske bødler.

Benny Andersen læser op. Foto: Wikimedia Commens

Sang og fortællinger om Benny Andersen

Frikvarter tirsdag den 12. november kl. 14-16

I 2018 døde Benny Andersen. Mange danskere blev berørt over hans bortgang. Næsten alle kender en eller flere af hans finurlige viser og har nydt at synge dem. Musiker og pensioneret højskolemand, Nikolaj Andersen, vil denne højskoleformiddag fortælle om Benny Andersens liv og kunst, og vi skal sammen synge et stort udvalg af hans folkekære sange.
Og vi skal høre historien om Svante, som han udgav i starten af 1970’erne under navnet “Svantes Viser”. Historien anses for at være så væsentlig et stykke dansk kunst, at den blev optaget i Den danske Kulturkanon fra 2006.

.