Venskabsmenigheden

Viby Kirke har siden 1996 knyttet venskabsbånd til menigheden i den lille by Elsterwerda, der ligger nord for Dresden i det tidligere Østtyskland

I 1995 deltog daværende sognepræst Elin Post på et økumenisk kirkemøde i Strassburg. Her mødte hun  pastor Mügge fra byen Elsterwerda, som ligger ca. 60 km. nord for Dresden. Det resulterede i gode samtaler blandt andet om det at være kirke i det tidligere kommunistiske Østtyskland.

Året efter i sommeren 1996 skrev Elin Post et brev til menigheden i det tidligere Østtyskland. I brevet lå en opfordring til at knytte et venskabsbånd mellem de to menigheder. Menigheden i Elsterwerda tog godt imod indbydelsen og allerede i oktober rejste en gruppe fra Viby på besøg hos den nye venskabsmenighed.

I december 1997 stopper Elin Post som sognepræst i Viby og Lise Barnkob ansættes i det ledige embede.

I maj 1997 var vore tyske venner på besøg her i Viby og lige siden har der været en livlig korrespondance og mange skønne og inspirerende besøg hos hinanden.

Juni 1997
Reinhard Döring kommer på besøg med en gruppe konfirmander fra Elsterwerda.

April 1998
Viby kirkes ungdomsmedarbejder besøger Elsterwerda sammen med en gruppe unge fra Viby.

Oktober 1998
Fam. Hareskov på et kort besøg i Elsterwerda.

November 1998
En mindre gruppe fra Elsterwerda kommer på besøg i Viby og deltager i gudstjenesten på 1. søndag i advent.

April 1999
>En større gruppe på 50 konfirmander og unge fra Viby på besøg i Elsterwerda. Deltager i en gudstjeneste i Biehla.

August 1999
17 konfirmander og unge fra Elsterwerda besøger Viby.

Marts 2000
Tre kvinder fra Viby besøger Elsterwerda og deltager i Kvindernes Internationale Bededag.

Maj 2000
Menighedsrejse fra Viby gør et kort ophold i Elsterwerda-Biehla.

Oktober 2001
En gruppe fra Elsterwerda besøger Viby og holder en festgudstjeneste i anledning af 5 års venskab.

December 2001
En repræsentant fra Viby overbringer hilsner ved festgudstjeneste i anledning af „40 Jahre Christuskirche Biehla“.

Oktober 2002
Sognepræst Arne Hareskov og en mindre gruppe på besøg i Elsterwerda.

Februar 2003
Menigheden i Elsterwerda får beskeden om Sognepræst Arne Hareskovs tragiske og pludselige dødsfald i en alder af 51 år.

Oktober 2004
En større gruppe fra Viby med sognepræsterne Henrik Søgaard Mikkelsen og Lise Barnkob besøger Elsterwerda med deltagelse i høstgudstjenesten i Elsterwerda.

September 2005
Sandra Manig fra Elsterwerda bliver volontør i Viby kirke

Oktober 2005
Formand for menighedsrådet i Elsterwerda, Klaus Schmidtchen, besøger Viby med en større gruppe af unge og ældre.

Maj 2006
Sangkoret i Elsterwerda besøger os i Viby.

Oktober 2006
Lise Barnkob, Henrik Søgaard Mikkelsen og en gruppe fra Viby kirke besøger Elsterwerda. Vi møder borgmesteren i Elsterwerda og besøger Frauenkirche i Dresden. Festlig høstgudstjeneste i kirken i Elsterwerda.

September 2007
Elin Post, Lise Barnkob og Vera Hareskov deltager i afskedsgudstjenesten for pastor Mügge i Elsterwerda.

Juni 2008
Konfirmander fra Elsterwerda på besøg i Viby.

Januar 2009
Sogneaften i Kristuskirken i Biehla med den nye præst Kersten Spantig. Han præsenteres for et lysbilledforedrag om venskabsmenigheden i Viby.

August 2011
En mindre gruppe fra Viby besøger venskabsmenigheden i anledning af 800 års jubilæet for byen Elsterwerda. Vi deltager i byfesten.

December 2011
Sogneeftermiddag i Kristuskirken i Biehla med tilbageblik på 15 års venskab med Viby kirke.

Juni 2012
Besøg fra Elsterwerda til Internationale Kirkedage i Aarhus.

September 2013
En gruppe fra Viby deltager i byfesten i Elsterwerda.

Juni 2015
Menigheden i Elsterwerda deltager i Internationale Kirkedage i Aarhus.

Maj 2017
En gruppe fra Viby besøger Leipzig, Elsterwerda og Dresden. Vi deltager i afslutningen på de tyske kirkedage i Wittenberg – særlig fokus på reformationsjubilæet.

Maj/juni 2018
Menigheden i Elsterwerda besøger Århus og Viby i de Internationale Kirkedage.